Om als mens goed te kunnen blijven functioneren heb je beweging nodig. Goed functioneren houdt echter meer in dan alleen de trap oplopen zonder te hijgen. Je kunt namelijk fysiek gezien wel helemaal fit zijn, maar als je je emotioneel of mentaal niet goed voelt voel je je nog steeds niet helemaal goed.

Het is daarom goed om te weten dat sporten ook op een positieve manier bijdraagt aan zowel je mentale als emotionele gezondheid. In dit artikel leest u welke effecten sporten heeft op zowel je fysieke, emotionele en mentale gezondheid.

De effecten van sporten op je fysieke gezondheid

Hoewel de effecten van sporten op je fysieke gezondheid redelijk bekend zijn is het toch goed om ze niet over te slaan. De fysieke toestand van je lichaam is namelijk heel belangrijk voor je mentale en emotionele toestand.

Door voldoende te bewegen zorg je ervoor dat lichaamsfuncties als de bloedcirculatie, de ademhaling, de botten, de gewrichten en de spieren op peil blijven. Daarnaast heeft sporten ook positieve invloed op je lichaamsgewicht, je stoffenwisseling en je slaappatroon.

Naast het stimuleren van fysieke zaken voorkom je door te sporten ook het een en ander. Zo verklein je de kans op ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten en obesitas.

Wanneer je je fysiek gezien fit voelt heeft dit een positieve invloed op andere soorten gezondheid:

De effecten van sporten op je emotionele gezondheid

Door geregeld te bewegen verklein je de kans op depressieve symptomen. Lichaamsbeweging heeft namelijk een positieve invloed op je humeur en stemming. Deze invloed kan zelfs zo groot zijn dat het slikken van antidepressiva en het volgen van psychotherapie voor mensen die kampen met depressieve gevoelens verleden tijd is.

Sporten kan ook een goede uitlaatklep zijn om agressie of verdriet te verwerken. Door bijvoorbeeld al je boosheid te uiten in een boksbal of door volledig op te gaan in je voetbalwedstrijd kun je een groot gedeelte van je agressie of verdriet kwijt raken.

De effecten van sporten op je mentale gezondheid

Door te sporten kun je je eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten. Door bijvoorbeeld bepaalde prestaties binnen jouw tak van sport te behalen geef je jezelf een overwinningsgevoel die ontzettend goed is voor je mentale gezondheid.

Een andere reden om veel te sporten is het feit dat veel mensen hun angst en stress kwijtraken door hun sport te gebruiken als een soort uitlaatklep. Door je voor korte tijd te focussen op iets anders dan de factoren die je stress of angst geven kun je je ná het sporten weer stukken beter voelen.

Conclusie

Sporten is dus veel meer dan alleen het fysiek uitdagen van je lichaam. Door te sporten vergroot je namelijk ook je mentale en emotionele gezondheid. Mocht je dus (nog) niet bezig zijn met (veel) sporten, begin er dan vandaag nog aan!

En mocht je geen zin hebben in een teamsport waar je een aantal momenten per week aan vast zit, ga dan iets doen waar de instapdrempel een stuk lager van is: ga bijvoorbeeld buiten hardlopen of thuis fitnessoefeningen doen.