Een strak lichaam, wie wil dat nou niet? Maar wist je dat voeding naast je sport dé manier is om fit te worden? Tijdens een krachtraining maken we kleine scheurtjes in onze spieren, dit komt omdat we ze zwaar belasten tijdens een training, de spier geeft ons de kracht en daarom is het aan jou om de spier te belonen met eiwitten om de scheurtjes weer dicht te maken! De scheurtjes ontstaan omdat de spier zich groter maakt dan dat die eigenlijk is. Daarom is voeding zo enorm belangrijk! Door de eiwitten en vezels die in een goede maaltijd zitten worden de scheurtjes in je spieren weer gevuld en zal de spier groeien.

 

Doe mij maar een patatje eiwit!

Waarom ook al weer eiwitten? Ze zorgen ervoor dat de spier zich ontwikkelt, een goed voedingsschema naast je sport is daarom ook een aanrader. Het is per gewicht verschillend hoeveel eiwitten het lichaam kan opnemen maar een richtlijn die je kan aanhouden is 1,8gr eiwit per kilogram lichaamsgewicht. Dit zorgt ervoor dat je naast je sportschool eigenlijk door middel van eten aan het trainen bent, hoe leuk is dat? Doordat je lichaam eiwitten opneemt bouwt de beschadigde spier zich op en hertstelt het van de zware inspanning tijdens de training. Zorg ervoor dat elke spiergroep 3 dagen rust krijgt!

Eiwitten kun je ook wel zien als bouwstenen voor je spieren, de spier neemt de aminozuren uit de eiwitten om sterker te worden en de spiermassa vast te houden.

 

Rijke bron van eiwit

Gelukkig zitten er in veel producten eiwitten waardoor je gevarieerd kan eten en ook lekker. Om een klein overzicht te geven in welke producten een rijke bron van eiwitten zijn geven we hieronder een lijstje met eiwitproducten.

  • Kip en kalkoen
  • Magere Franse kwark
  • Vis (tonijn, zalm)
  • Noten
  • Semi-granen
  • Peulvruchten
  • Eiwit shake
  • Eieren

Een lekker stuk kipfilet met rijst en wok groenten of een mals stukje zalm met zoete aardappel en als toetje een bakje magere Franse kwark. Zomaar wat voorbeelden voor een gezonde avondmaaltijd. Voor tussen de middag is een bakje tonijn met verse sla of 2 gekookte eieren met een volkoren cracker erg lekker. Zoals je ziet kan je heel gevarieerd eten als je maar een beetje creatief bent!

 

Proteïne shake, goed of niet?

De proteïne shake, ik had hem al eerdergenoemd, een discutabel product maar werkt het nou wel of niet? Het antwoord is ja. Na een intensieve training hunkeren je spieren naar eiwitten, het liefst zo snel en zoveel mogelijk. Een proteïne shake is de oplossing. 1 schep eiwit mengen met 400 ml water en je zit voorlopig weer goed zonder een hele maaltijd te hoeven nemen na een training. Maar waarom dan niet 4 shakes per dag? Je lichaam heeft niet alleen eiwit nodig, belangrijke stoffen als koolhydraten, vetten, suikers, vitamines en calorieën heeft een lichaam ook nodig om te functioneren.

 

De juiste balans

De sleutel ligt uiteindelijk bij de juiste balans. Luister naar je lichaam, neem je eiwitten op het juiste moment en eet gevarieerd. Blijf op de juiste manier je voeding onderhouden en ga opzoek naar welk voedingsschema het beste bij jou past en je zal snel genoeg merken wat voor positief effect dit zal hebben op je sportprestaties.