Tips voor de juiste oefeningen om thuis uit te voeren

Gepubliceerd op: 26 april 2021

Zodra de sportscholen weer open gaan, ben ik de eerste die voor de deur staat. Wie heeft het niet iemand horen zeggen? Waarom dan pas starten? Het is zonde om nu nog twee, drie maanden stil te zitten, terwijl je al zoveel oefeningen kunt uitvoeren buiten de sportschool om. Als je niet van hardlopen of wandelen houdt, kun je wellicht wat vaker gaan fietsen of met een outdoor bootcamp meedoen. Als je dat stuk cardio dan mooi aan kan vullen met wat krachttraining bereik je uiteindelijk het meeste. 

Ga eens aan de slag met dumbbells

Het aanschaffen van dumbbells is de meest eenvoudige manier om de mogelijkheden aan oefeningen fors uit te breiden. In het meest ideale geval schaf je verstelbare dumbbells aan, zodat je met wat minder zware gewichten kunt starten en vervolgens langzaamaan kunt uitbreiden naar wat zwaardere gewichten. Dumbbell oefeningen zijn er namelijk legio. Vooral voor het armen trainen of schouders zijn dumbbells een ideaal vertrekpunt. Dan hoef je er nog niet eens een bankje voor te gebruiken en kan je behoorlijk vooruit. Tevens zijn dumbbells ook voor je borstspieren goed te gebruiken en kun je ook je benen best redelijk onder handen nemen met dumbbells. De kosten voor dumbbells zijn ook niet ontzettend groot (al is dat natuurlijk geheel subjectief).

Oefeningen zonder gewichten of apparaten

Nu is het ook goed voor te stellen dat je helemaal geen gewichten wilt aanschaffen, omdat je dat niet nodig vindt of het geld liever wilt besparen. Dat is helemaal prima natuurlijk. Als je een beetje creatief bent, kun je namelijk ook zonder gewichten prima uit de voeten met diverse oefeningen. Een voorbeeld van een goede oefening is de “plank oefeningen”. Een bekende oefening die erg effectief is en daarnaast ook nog eens heel eenvoudig uit te voeren. Daarnaast blijft opdrukken ook gewoon een uitermate goede oefening. Daarmee train je zowel je borstspieren als je triceps, dat is een mooie meevaller natuurlijk. Verder is de mountain climber ook een goede oefening en zijn er online nog veel meer te vinden. Pak een aantal YouTube video’s erbij en let goed op de uitvoering. Wissel vooral veel af en probeer alle spiergroepen evenredig aan bod te laten komen. 

Meer berichten

Hoe richt je een gezonde thuiswerkplek in?

Hoe richt je een gezonde thuiswerkplek in?

Werk jij (gedeeltelijk) vanuit huis? Dan is het belangrijk dat je in je eigen woning de ideale werkplek weet te creëren. Vanuit huis werken heeft zo z’n voordelen, maar wanneer je niet aan je gezondheid denkt, kan het ook tot fysieke en mentale nadelen leiden. Wanneer...

Wat is de beste verzorging voor je baard?

Wat is de beste verzorging voor je baard?

Hoewel het van heel veel mannen erg jammer is, omdat ze er zonder baard tien keer knapper uitzien, is het tegenwoordig helemaal in, om een baard te hebben. Veel mensen zijn ervan overtuigd dat en baard tijdloos is en het ultieme symbool is voor de mannelijkheid. Heb...