Wanneer je een gezond lichaam wilt hebben is het belangrijk om je te realiseren dat voeding hier een zeer belangrijke rol in speelt. Je bent wat je eet zeggen ze wel eens en dat is niet voor niets. Alles wat jij eet, moet door je lichaam worden verwerkt en worden opgenomen. Eenzijdige voeding met te weinig voedingsstoffen levert op de lange termijn tekorten op, waardoor je lichaam minder goed kan functioneren. Probeer daarom zoveel mogelijk te variëren met voedingsproducten, te koken met verse producten en zo min mogelijk uit pakjes en zakjes.

Weet jij wat jouw BMI is?

Een makkelijke manier om te berekenen of je overgewicht hebt of dat je een gezond gewicht hebt is de Body Mass Index (BMI) formule. De Body Mass Index formule is een formule die kijkt naar je lengte en gewicht in verhouding tot elkaar. Je kunt je BMI zelf uitrekenen met de volgende formule:

lichaamsgewicht gedeeld door lichaamslengte in het kwadraat. Gelukkig kun je het ook eenvoudig laten bereken, door je gewicht en lengte hier in te vullen. Deze BMI calculator berekent dan gratis en snel jouw BMI, zodat je weet wat je BMI is.

Uit de uitkomst van de formule kunnen verschillende getallen komen. Wanneer de uikomst van de BMI formule minder dan 18,5 is betekent dit dat je ondergewicht hebt. Je doet er dan goed aan om meer te eten en op een gezonde manier wat kilo’s aan te komen. Je kunt hierover advies vragen aan je huisarts.

Wanneer de uitkomst tussen de 19 en 25 ligt, dan heb je een gezond gewicht ten opzichte van je lichaamslengte. Dit betekent natuurlijk niet dat je alles kunt gaan eten wat je wilt. Een gezond BMI hoeft niet persé te betekenen dat je ook daadwerkelijk gezond bent. Je kunt nog steeds te veel buikvet hebben, wat erg schadelijk is voor je organen. Ben er dus bewust van dat wanneer je een gezond BMI hebt, het nog steeds belangrijk is om gezond te eten en te leven.

Een uitkomst van tussen de 25 en 30 betekent dat je overgewicht hebt. Het is dan verstandig om wat gewicht te verliezen. Ga geen strikt crash dieet volgen, maar kies ervoor om op een gezonde manier wat gewicht te verliezen. Dit kan bijvoorbeeld door het volgen van een koolhydraatarm dieet. Binnen dit dieet eet je veel gezonde en verse voedingsproducten. Een ander voordeel is dat je geen calorieën hoeft te tellen en je veel kunt blijven eten. Het enige wat je moet vermijden zijn de snelle koolhydraten die zitten in ongezonde producten als junkfood, wit brood, pasta, witte rijst, snoep en koekjes bijvoorbeeld, maar ook in frisdrank en aardappels.

Een uitkomst van tussen de 30 en 40 staat voor obesitas, dit is een ernstige vorm van overgewicht. Wanneer je hier last van hebt kun je beter een afspraak maken bij de huisarts voor gepast advies. Je huisarts kan je doorverwijzen naar een diëtist.

Wanneer je BMI hoger dan 40 is, is er sprake van morbide obesitas. Dit is erg schadelijk voor je lichaam en gewrichten, maar ook heeft dit invloed op je psychische gezondheid.