Dit zijn de voor- en nadelen van wachtlijstbemiddeling

Gepubliceerd op: 26 april 2021

Door de druk op de ziekenhuizen in de afgelopen jaren, kunnen de wachttijden voor behandelingen enorm oplopen. Niet fijn natuurlijk. Je wilt niet pas weken nadat je belt om een afspraak te maken, geholpen worden. Gelukkig zijn niet bij elke zorgverzekering zulke lange wachtlijsten. Sinds 1 januari 2018 moeten patiënten namelijk verplicht worden geïnformeerd over wachtlijstbemiddeling, de mogelijkheid om eerder behandeld te worden. Er zijn echter ook enkele nadelen. In dit artikel kom je meer te weten over de betekenis van wachtlijstbemiddeling en over de voor- en nadelen.

Wat is wachtlijstbemiddeling?

Dankzij wachtlijstbemiddeling is het mogelijk om de wachttijd voor een afspraak in het ziekenhuis te verkorten. Als de wachttijd langer is dan de afgesproken maximale wachttijden, moet je zorgverzekeraar je informeren over de mogelijkheid van wachtlijstbemiddeling.

Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden in de zorg: een patiënt moet binnen maximaal 4 weken langskomen voor een eerste polikliniekbezoek en ook het stellen van een diagnose duurt maximaal 4 weken. Je moet je maximaal 6 weken wachten op een poliklinische behandeling en maximaal 7 weken op een klinische behandeling.

Hoe werkt het?

Je kunt bij je verzekeraar wachtlijstbemiddeling aanvragen. Dit kan zowel telefonisch als digitaal, vaak aan de hand van een contactformulier op de website. Als je telefonisch contact opneemt met de verzekeringsmaatschappij, zal de verzekeraar  je wensen met je bespreken en bij meerdere ziekenhuizen nagaan of jij daar eerder terecht kunt dan bij je eigen ziekenhuis. Maar ook op het contactformulier, kun je aangeven wat je van wachtlijstbemiddeling verwacht. Bovendien moet je van tevoren aangeven hoeveel kilometer je maximaal bereid bent om te reizen. Het kan voorkomen dat je eerder terecht kunt in je eigen ziekenhuis, maar die kans is klein. Dat kan namelijk alleen als er een andere afspraak uitvalt.

Denk goed na over je keuze

Hoewel het natuurlijk aantrekkelijk is om je afspraak naar voren te schuiven, zitten er ook wat nadelen aan wachtlijstbemiddeling. Als je in een ander ziekenhuis behandeld moet worden, kun je niet door je eigen arts geholpen worden. Daarnaast ben je zelf verantwoordelijk voor de overdracht van jouw medische gegevens en heb je een verwijzing van je arts nodig als je in een nieuw ziekenhuis wordt behandeld. Bovendien moeten sommige onderzoeken misschien opnieuw gedaan worden, aangezien het nieuwe ziekenhuis niet al jouw gegevens heeft vanwege de privacywetgeving. Weeg voor jezelf dus goed af of het vooruitschuiven van een afspraak wel opweegt tegen de nadelen van wachtlijstbemiddeling.

Meer berichten

Het belang van goede schoenen

Goede schoenen zijn belangrijker dan je nu denkt. Ga eens bij jezelf na, als jij schoenen gaat kopen, kijk je dan of dat het stevige schoenen zijn? Of kijk je naar het model en naar de kleur? De meeste mensen zullen voor de laatste optie gaan, je wil namelijk schoenen...

Dit moet je weten over Profhilo

Dit moet je weten over Profhilo

Wil je alles weten over een Profhilo behandeling? Wanneer je deze cosmetische behandeling gaat, dan wordt er een injectable met hyaluronzuur zonder chemische toevoegingen gebruikt. Op die manier wordt de huid verbeterd. Dit product is al sinds 2015 op de markt en...