Sporten is een belangrijk deel van je persoonlijke onderhoud. Van sporten krijg je meer energie, je voelt je gezonder en je lichaam wordt er beter van. Veel mensen zijn het hier mee eens en willen heel graag sporten. Sporten voor ontspanning of voor andere doelen. Helaas heeft niet iedereen de motivatie om te sporten. In dit artikel vind je 10 tips om jezelf te motiveren om te gaan sporten.

Zorg voor ritme

Het is belangrijk om ritme te houden. Je vaste dagen om te gaan sporten. Hierdoor raak je niet uit balans en ga je niks anders plannen op die dagen. Zo heb je regelmaat en als je die regelmaat vasthoudt lukt het je om de discipline te hebben om te gaan sporten.

Ga met een vriend(in)

Door samen met een vriend of vriendin te gaan maak je het al een stuk leuker voor jezelf. Je motiveert elkaar en tegelijk heb je het ook nog gezellig. Je kan het sporten ook leuker maken door naar je favoriete muziek te luisteren of een audioboek.

Onderbreek niet

Houd vast dat je bijvoorbeeld elke dinsdag en vrijdag gaat. Dit zorgt ook voor een goed ritme en dat je jezelf blijft motiveren om te gaan sporten.  Als je gaat werken met doelen zoals bijvoorbeeld 8 weken lang trainen. En als je hem onderbreekt moet je opnieuw beginnen. Door op deze manier te werken des te gemotiveerder ben je!

Op het goede moment

Zorg dat je tijd hebt om te sporten. Als heel je maandag vol zit kan je beter een andere dag uitkiezen om te sporten. Door op rustige dagen te sporten verklein je de kans dat je het sporten moet afzeggen.

Vooruitgang

Houdt bij welk resultaat je boekt. Niet zo zeer hoeveel je afvalt, want van sporten kweek je meer spiermassa. En dit maakt je zwaarder. Maar als je eerst 20 minuten kon hardlopen en nu 30 minuten is dit een vooruitgang. Of als je nu langer kan opdrukken. Houdt deze vooruitgangen bij om jezelf te motiveren om nog meer resultaat te boeken.

Rustig

Begin rustig. Je hoeft niet meteen alles te kunnen en een topconditie te hebben. Nee, begin rustig aan op jouw niveau. Dit bouw je langzaam op naar het gewenste niveau. Dit kan alleen bereikt worden door jou motivatie. Als je direct begint met de zwaarste onderdelen en belachelijk veel van je lichaam vraagt, raakt je lichaam overbelast. Hierdoor kun je niet eens meer trainen.

Lijst

Maak een lijst van welke voordelen je ziet in het sporten. Kijk hierna en zie de veranderingen die het sporten je gebracht hebben. Al deze positieve dingen motiveren je om door te gaan. Deze lijst kan ook uit doelstellingen bestaan. Zorg voor realistische doelstellingen. Zorg dat je deze lijst vaak ziet en aan de doelstellingen herinnerd wordt.

Houd jezelf niet voor de gek

We houden als het om sporten gaat onszelf graag voor de gek. Maar dat moeten we niet doen. Geen smoesjes zoals ‘te druk’, ‘te moe’. Nee, gewoon doorzetten en als het lichaam even niet meewerkt, sport dan rustig aan, maar ga wel!

Coach

Als je naar een sportschool gaat vraag dan begeleiding aan een coach. Deze zijn gespecialiseerd in het helpen van mensen die hun motivatie kwijtraken. Door een goed gesprek te hebben met de coach of met jezelf kan je kijken waar de knelpunten liggen. Hoe komt het dat je geen motivatie hebt? Door er open over te praten kan je eruit komen en helpt de coach jou weer op weg.

Beloon jezelf

Als je een doel hebt bereikt, beloon jezelf dan. Niet met veel snoep of met andere ongezondheden. Maar iets wat je eraan herinnert dat je dit resultaat hebt behaald.